Verschillen voor "Aanbevelingen implementatie vrije schoolboeken"

Verschillen tussen versies 1 en 16 (omvat 15 versies)
Versie 1 sinds 2008-10-22 20:57:47
Grootte: 1117
Commentaar:
Versie 16 sinds 2008-10-31 15:44:26
Grootte: 1599
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 1: Regel 1:
## page was renamed from Politieke aanbevelingen implementatie vrije schoolboeken
{{{
Deze lijst is afkomstig uit de eerdere presentatie aan de Tweede Kamer en moet aangevuld worden}}}
[[TableOfContents([maxdepth])]]


== Obstakels opruimen ==
De opstakels om vrije schoolboeken te maken zijn in volgorde van belang:

 * Aspirant schrijvers (met name de leerkrachten) zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
  * Campagnes op scholen
  * Organiseer leerkrachten, leerlingen (onderschat ze niet) en ouders
  * Structureer per vakgroep(project)
 * Er is geen ontwikkelportaal.
  * Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) is nodig
  * Ad Hoc-publicatie van werken in ODF en andere transparante formaten: ook prima!
  * Transparant dus niet Word, Indesign, etc.
Regel 2: Regel 19:
 * Tweede Kamer: haal de regering over
 * Regering: maak er zo snel mogelijk werk van
Regel 6: Regel 21:
 * Definieer vrije schoolboeken ondubbelzinnig
 * Publiceer overheidsmateriaal - betaald met geld van de burger - standaard in het publieke domein (net als NASA-foto's en CIA-factbook)
 * Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken
 * Overweeg een 'Fiduciary License Agreement' voor werken bij een derde vertrouwenspartner (FSFE)
 * Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
  * Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
  * Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.
Regel 12: Regel 26:
 * Omzeil gevestigde orde
Regel 14: Regel 27:
 * Geen andere licenties dan GFDL en CC By SA
  * Sluit commercieel gebruik niet uit (CC By NC SA)

Deze lijst is afkomstig uit de eerdere presentatie aan de Tweede Kamer en moet aangevuld worden

TableOfContents([maxdepth])

Obstakels opruimen

De opstakels om vrije schoolboeken te maken zijn in volgorde van belang:

  • Aspirant schrijvers (met name de leerkrachten) zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
    • Campagnes op scholen
    • Organiseer leerkrachten, leerlingen (onderschat ze niet) en ouders
    • Structureer per vakgroep(project)
  • Er is geen ontwikkelportaal.
    • Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) is nodig
    • Ad Hoc-publicatie van werken in ODF en andere transparante formaten: ook prima!
    • Transparant dus niet Word, Indesign, etc.

Do's

  • Zorg voor goede invulling 'Gemengde Werkgroep Vrije Leermiddelen'
  • Verzin een constructie waarbij leerkrachten een deel van hun uren waarin ze niet lesgeven kunnen besteden aan vrije schoolboeken bijvoorbeeld
  • Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
    • Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
    • Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.

Don'ts

  • Ben niet te scheutig met belastinggeld, met weinig kan veel!
  • Bied weerstand tegen klagende lobbyisten (uitgevers, valse concurrentie, blabla)

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie