Verschillen voor "Aanbevelingen implementatie vrije schoolboeken"

Verschillen tussen versies 1 en 17 (omvat 16 versies)
Versie 1 sinds 2008-10-22 20:57:47
Grootte: 1117
Commentaar:
Versie 17 sinds 2008-10-31 17:33:57
Grootte: 3409
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 1: Regel 1:
## page was renamed from Politieke aanbevelingen implementatie vrije schoolboeken
{{{
Deze lijst is afkomstig uit de eerdere presentatie aan de Tweede Kamer en moet aangevuld worden}}}
[[TableOfContents([maxdepth])]]

== Obstakels opruimen ==
De opstakels om vrije schoolboeken te maken zijn in volgorde van belang:

=== Wat zijn de belangrijkste knelpunten? ===
 * Het ontbreekt aan een campagne om vooral leerkrachten voor te lichten en per vak te bundelen. Aspirant schrijvers zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
  * Campagnes op scholen
  * Organiseer leerkrachten, leerlingen (onderschat ze niet) en ouders
  * Structureer per vakgroep(project)
 * Het ontbreekt aan een ontwikkelportaal waar collectieve inspanningen aan werken verricht kunnen worden.
  * Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) moet gebouwd worden.
  * Ad Hoc-publicatie van werken in ODF en andere transparante formaten: ook prima!
  * Transparant, dus niet Word, Indesign, etc..
Regel 2: Regel 19:
 * Tweede Kamer: haal de regering over
 * Regering: maak er zo snel mogelijk werk van
Regel 6: Regel 21:
 * Definieer vrije schoolboeken ondubbelzinnig
 * Publiceer overheidsmateriaal - betaald met geld van de burger - standaard in het publieke domein (net als NASA-foto's en CIA-factbook)
 * Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken
 * Overweeg een 'Fiduciary License Agreement' voor werken bij een derde vertrouwenspartner (FSFE)
 * Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
  * Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
  * Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.
Regel 12: Regel 26:
 * Omzeil gevestigde orde
Regel 14: Regel 27:
 * Geen andere licenties dan GFDL en CC By SA
  * Sluit commercieel gebruik niet uit (CC By NC SA)
== Overheidsrol ==
 * Een deel van de niet-lesuren van docenten zou aangewend kunnen worden om vrij materiaal te maken (in ruil voor exposure van betrokkenen en de school die het mogelijk maakt).
 * De overheid kan een katalyserende werking vervullen door projecten te steunen met budgetten voor betaalde inspanningen van schrijvers, illustratoren, etc..
 * De overheid - als behartiger van de belangen van de bevolking - dient de uitdaging aan te gaan en voor de volle honderd procent achter vrije schoolboeken te staan. Het kan ook anders gesteld worden: een overheid die al jaren het revolutionaire concept van vrije schoolboeken negeert handelt schaamteloos in strijd met de collectieve belangen van haar burgers.
 * Het is van kritiek belang dat de overheid steunt om het ontbreken van een digitale ontwikkelomgeving te verhelpen. Het ontbreken van deze omgeving is één van de belangrijkste redenen waarom er nog maar zo weinig vrije schoolboeken voorhanden zijn.
 * Hulp bij het opzetten van campagnes voor scholen om een hechte ontwikkelgemeenschap te creëren is wenselijk.
 * Met steun van de overheid - en een succesvolle invoering van vrije schoolboeken - is het realistisch te stellen dat het concept de totale maatschappelijke kosten van leerstof kan decimeren.
 * De overheid dient als eis bij actieve steun te stellen dat de werken een Creative Commons Attribution-!ShareAlike-licentie hebben. De 'niet commercieel'-clausule (NC) dient bij actieve steun verboden te worden evenals de 'geen aanpassingen'-clausule (ND). Zie ook de uitleg van de diverse licenties op ["Licentiekeuze"].

Deze lijst is afkomstig uit de eerdere presentatie aan de Tweede Kamer en moet aangevuld worden

TableOfContents([maxdepth])

Obstakels opruimen

De opstakels om vrije schoolboeken te maken zijn in volgorde van belang:

Wat zijn de belangrijkste knelpunten?

  • Het ontbreekt aan een campagne om vooral leerkrachten voor te lichten en per vak te bundelen. Aspirant schrijvers zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
    • Campagnes op scholen
    • Organiseer leerkrachten, leerlingen (onderschat ze niet) en ouders
    • Structureer per vakgroep(project)
  • Het ontbreekt aan een ontwikkelportaal waar collectieve inspanningen aan werken verricht kunnen worden.
    • Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) moet gebouwd worden.
    • Ad Hoc-publicatie van werken in ODF en andere transparante formaten: ook prima!
    • Transparant, dus niet Word, Indesign, etc..

Do's

  • Zorg voor goede invulling 'Gemengde Werkgroep Vrije Leermiddelen'
  • Verzin een constructie waarbij leerkrachten een deel van hun uren waarin ze niet lesgeven kunnen besteden aan vrije schoolboeken bijvoorbeeld
  • Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
    • Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
    • Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.

Don'ts

  • Ben niet te scheutig met belastinggeld, met weinig kan veel!
  • Bied weerstand tegen klagende lobbyisten (uitgevers, valse concurrentie, blabla)

Overheidsrol

  • Een deel van de niet-lesuren van docenten zou aangewend kunnen worden om vrij materiaal te maken (in ruil voor exposure van betrokkenen en de school die het mogelijk maakt).
  • De overheid kan een katalyserende werking vervullen door projecten te steunen met budgetten voor betaalde inspanningen van schrijvers, illustratoren, etc..
  • De overheid - als behartiger van de belangen van de bevolking - dient de uitdaging aan te gaan en voor de volle honderd procent achter vrije schoolboeken te staan. Het kan ook anders gesteld worden: een overheid die al jaren het revolutionaire concept van vrije schoolboeken negeert handelt schaamteloos in strijd met de collectieve belangen van haar burgers.
  • Het is van kritiek belang dat de overheid steunt om het ontbreken van een digitale ontwikkelomgeving te verhelpen. Het ontbreken van deze omgeving is één van de belangrijkste redenen waarom er nog maar zo weinig vrije schoolboeken voorhanden zijn.
  • Hulp bij het opzetten van campagnes voor scholen om een hechte ontwikkelgemeenschap te creëren is wenselijk.
  • Met steun van de overheid - en een succesvolle invoering van vrije schoolboeken - is het realistisch te stellen dat het concept de totale maatschappelijke kosten van leerstof kan decimeren.
  • De overheid dient als eis bij actieve steun te stellen dat de werken een Creative Commons Attribution-ShareAlike-licentie hebben. De 'niet commercieel'-clausule (NC) dient bij actieve steun verboden te worden evenals de 'geen aanpassingen'-clausule (ND). Zie ook de uitleg van de diverse licenties op ["Licentiekeuze"].

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie