Verschillen voor "Aanbevelingen implementatie vrije schoolboeken"

Verschillen tussen versies 7 en 17 (omvat 10 versies)
Versie 7 sinds 2008-10-23 10:34:00
Grootte: 4901
Auteur: cc1228794-a
Commentaar:
Versie 17 sinds 2008-10-31 17:33:57
Grootte: 3409
Auteur: cc1228794-a
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 6: Regel 6:
== Licenties ==
De vrijheden van een vrij schoolboek kunnen alleen gegarandeerd worden middels de licentie. Strikt genomen zijn er twee geschikte licentievormen:

 * 'GFDL' of 'GNU Free Documentation License'
 * 'CC By SA' of 'Creative Commons' Naamsvermelding ('Attribution', 'By') en gelijk delen ('Share Alike' of 'SA')
Bij voorkeur worden beide licentievormen toegepast om alles zoveel mogelijk compatibel te houden, Wikipedia gebruikt bijvoorbeeld alleen GFDL waardoor vrije schoolboekinformatie met een dubbele licentie wel in Wikipedia opgenomen kunnen worden.

=== Misvattingen ===
In de praktijk is er nogal wat misvatting over met name alle CC-varianten en worden ook andere varianten gebruikt die beperkingen opleggen zoals de 'NC' of 'Non Commercial' clausule bij de CC By NC SA-licentie. Dit maakt een schoolboek nietvrij (al kan de broncode nog wel ingezien worden en is het dus nog wel 'open'). Auteurs zijn enerzijds bang dat uitgevers misbruik maken indien de NC clausule er niet in staat en anderzijds zijn ze bang dat hun inkomstenbron wegvalt. Enkele punten ter overweging:

 * De NC-clausule werkt discriminerend, sluit (waardevolle) partijen uit en maakt de werken bijvoorbeeld ongeschikt voor gebruik bij private scholen
 * Misbruik van uitgevers is door de CC By SA al onmogelijk gemaakt: een uitgever die aan de haal denkt te gaan met een vrij boek komt bedrogen uit want de licentie verplicht hem om alles wat hij toevoegt aan illustraties, enz. ook beschikbaar te maken (Share Alike). De NC-clausule is dus zinloos en remt zelfs de ontwikkeling.
 * In termen van handel is er niets op tegen dat een auteur betaald wordt voor zijn arbeid (dit zou ook verkapt kunnen door schooluren in te roosteren voor het schrijven). De arbeid kan betaald worden en je verdient dus niet nogmaals door schaarste te creëren in het proces van publicatie (zoals met standaard auteursrecht). Wel kun je verdienen door papieren versies te verkopen, eventueel in combinatie met het kweken van sympathie van de markt ("koop onze boeken, wij gebruiken de winst om verder te ontwikkelen").
=== Publiek domein ===
Een ander punt met raakvlakken zijn de data die de overheid zelf genereert. Die zin vaak geschikt voor opname in vrije schoolboeken, denk bijvoorbeeld aan cartografische informatie. Publiceer overheidsmateriaal - betaald met geld van de burger - standaard in het publieke domein (net als [http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/ NASA-foto's] en [https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ CIA-factbook]) zodat het maximaal herbruikbaar is. Kort door de bocht kan gezegd worden dat het publieke domein rechtenvrij is. Die informatie kan daardoor dus opgenomen worden in de boeken en sluit dan aan op de licentievorm van vrije boeken: het voordeel van 'Share Alike' is groeiende kennis door kennis delen.

=== FLA ===
Wetgeving verandert maar de licentie die toegekend is niet. Dat kan op termijn problemen opleveren. Het is te overwegen om een vertrouwenspersoon zoals de Free Software Foundation de rechten te schenken zodat zij indien gewenst de rechten kunnen veranderen waarbij het karakter van vrije informatie gewaarborgd blijft. Het gaat dan om een 'FLA' of 'Fiduciary License Agreement'.

=== Samenvatting ===
 * Ga uitsluitend voor vrije schoolboeken met zowel een GFDL en CC By SA-licentie
 * Definieer vrije schoolboeken ondubbelzinnig
 * Publiceer overheidsmateriaal standaard in het publieke domein
 * Overweeg een 'Fiduciary License Agreement' als eis
Regel 33: Regel 9:
 * Aspirant schrijvers zijn niet georganiseerd === Wat zijn de belangrijkste knelpunten? ===
 * Het ontbreekt aan een campagne om vooral leerkrachten voor te lichten en per vak te bundelen. Aspirant schrijvers zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
Regel 37: Regel 14:
 * Er is geen ontwikkelportaal
  * Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) is nodig
 * Het ontbreekt aan een ontwikkelportaal waar collectieve inspanningen aan werken verricht kunnen worden.
  * Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) moet gebouwd worden.
Regel 40: Regel 17:
  * Transparant dus niet Word, Indesign, etc.   * Transparant, dus niet Word, Indesign, etc..
Regel 44: Regel 21:
 * Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken  * Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
  * Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
 
* Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.
Regel 47: Regel 26:
 * Omzeil gevestigde orde
Regel 49: Regel 27:
== Overheidsrol ==
 * Een deel van de niet-lesuren van docenten zou aangewend kunnen worden om vrij materiaal te maken (in ruil voor exposure van betrokkenen en de school die het mogelijk maakt).
 * De overheid kan een katalyserende werking vervullen door projecten te steunen met budgetten voor betaalde inspanningen van schrijvers, illustratoren, etc..
 * De overheid - als behartiger van de belangen van de bevolking - dient de uitdaging aan te gaan en voor de volle honderd procent achter vrije schoolboeken te staan. Het kan ook anders gesteld worden: een overheid die al jaren het revolutionaire concept van vrije schoolboeken negeert handelt schaamteloos in strijd met de collectieve belangen van haar burgers.
 * Het is van kritiek belang dat de overheid steunt om het ontbreken van een digitale ontwikkelomgeving te verhelpen. Het ontbreken van deze omgeving is één van de belangrijkste redenen waarom er nog maar zo weinig vrije schoolboeken voorhanden zijn.
 * Hulp bij het opzetten van campagnes voor scholen om een hechte ontwikkelgemeenschap te creëren is wenselijk.
 * Met steun van de overheid - en een succesvolle invoering van vrije schoolboeken - is het realistisch te stellen dat het concept de totale maatschappelijke kosten van leerstof kan decimeren.
 * De overheid dient als eis bij actieve steun te stellen dat de werken een Creative Commons Attribution-!ShareAlike-licentie hebben. De 'niet commercieel'-clausule (NC) dient bij actieve steun verboden te worden evenals de 'geen aanpassingen'-clausule (ND). Zie ook de uitleg van de diverse licenties op ["Licentiekeuze"].

Deze lijst is afkomstig uit de eerdere presentatie aan de Tweede Kamer en moet aangevuld worden

TableOfContents([maxdepth])

Obstakels opruimen

De opstakels om vrije schoolboeken te maken zijn in volgorde van belang:

Wat zijn de belangrijkste knelpunten?

  • Het ontbreekt aan een campagne om vooral leerkrachten voor te lichten en per vak te bundelen. Aspirant schrijvers zijn niet georganiseerd, er moet een gemeenschap gesmeed worden.
    • Campagnes op scholen
    • Organiseer leerkrachten, leerlingen (onderschat ze niet) en ouders
    • Structureer per vakgroep(project)
  • Het ontbreekt aan een ontwikkelportaal waar collectieve inspanningen aan werken verricht kunnen worden.
    • Een ontwikkelportaal (recht toe recht aan) moet gebouwd worden.
    • Ad Hoc-publicatie van werken in ODF en andere transparante formaten: ook prima!
    • Transparant, dus niet Word, Indesign, etc..

Do's

  • Zorg voor goede invulling 'Gemengde Werkgroep Vrije Leermiddelen'
  • Verzin een constructie waarbij leerkrachten een deel van hun uren waarin ze niet lesgeven kunnen besteden aan vrije schoolboeken bijvoorbeeld
  • Zorg voor een 'bottom up' benadering. Goede kleine initiatieven een kans geven om naar boven breed en succesvol uit te groeien
    • Omzeil organisaties uit de gevestigde orde.
    • Zorg dat er een (liefst vrijwilligers-) organisatie is die - gesteund met een beperkt budget - zaken als hosting, programmeren en bemiddeling bij drukken regelt voor gemeenschapgedreven projecten als vrije schoolboeken.

Don'ts

  • Ben niet te scheutig met belastinggeld, met weinig kan veel!
  • Bied weerstand tegen klagende lobbyisten (uitgevers, valse concurrentie, blabla)

Overheidsrol

  • Een deel van de niet-lesuren van docenten zou aangewend kunnen worden om vrij materiaal te maken (in ruil voor exposure van betrokkenen en de school die het mogelijk maakt).
  • De overheid kan een katalyserende werking vervullen door projecten te steunen met budgetten voor betaalde inspanningen van schrijvers, illustratoren, etc..
  • De overheid - als behartiger van de belangen van de bevolking - dient de uitdaging aan te gaan en voor de volle honderd procent achter vrije schoolboeken te staan. Het kan ook anders gesteld worden: een overheid die al jaren het revolutionaire concept van vrije schoolboeken negeert handelt schaamteloos in strijd met de collectieve belangen van haar burgers.
  • Het is van kritiek belang dat de overheid steunt om het ontbreken van een digitale ontwikkelomgeving te verhelpen. Het ontbreken van deze omgeving is één van de belangrijkste redenen waarom er nog maar zo weinig vrije schoolboeken voorhanden zijn.
  • Hulp bij het opzetten van campagnes voor scholen om een hechte ontwikkelgemeenschap te creëren is wenselijk.
  • Met steun van de overheid - en een succesvolle invoering van vrije schoolboeken - is het realistisch te stellen dat het concept de totale maatschappelijke kosten van leerstof kan decimeren.
  • De overheid dient als eis bij actieve steun te stellen dat de werken een Creative Commons Attribution-ShareAlike-licentie hebben. De 'niet commercieel'-clausule (NC) dient bij actieve steun verboden te worden evenals de 'geen aanpassingen'-clausule (ND). Zie ook de uitleg van de diverse licenties op ["Licentiekeuze"].

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie