Verschillen voor "Licentiekeuze"

Verschillen tussen versies 1 en 2
Versie 1 sinds 2008-10-30 18:55:30
Grootte: 894
Commentaar:
Versie 2 sinds 2008-10-30 21:52:14
Grootte: 961
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 2: Regel 2:
Het succes van vrije schoolboeken valt of staat bij de keuze van de licentie. In het verleden heeft de Staat de wettenverzameling van SDU terug moeten kopen, een verzameling die in opdracht van en met geld van de burger aangelegd was: licenties zijn cruciaal om dit soort vervelende kwesties te voorkomen. Er wordt ook wel gezegd: "Er hangt een Creative Commons-licentie aan dus is het in orde". Niets is minder waar. Als Nederland gaat voor vrije schoolboeken - en als er geld van de burger gebruikt wordt om dit te stimuleren - dan is het zaak om het in een keer goed te doen. De Creative Commons bestaan uit een verzameling licenties waarvan er slechts één de voorkeur geniet en dat is de 'Creative Commons Naamsvermelding en Gelijk delen'-licentie. Wel zijn er afgeleide licenties die ook tot de mogelijkheden horen. Hierna wordt de problematiek besproken en uitgelegd.  In het verleden heeft de Staat de wettenverzameling van SDU terug moeten kopen, een verzameling die in opdracht van en met geld van de burger aangelegd was: licenties zijn cruciaal om dit soort vervelende kwesties te voorkomen. Als we van vrije schoolboeken een succes willen maken dan moeten we de licenties in één keer goed afhandelen. Er zijn reeds signalen dat dit ook hard nodig is: "Aan deze vrije schoolboeken hangt een Creative Commons-licentie en dus is het in orde". Niets is minder waar want er zijn vele licentievormen binnen de Creative Commons alles behalve vrij materiaal opleveren. Als Nederland gaat voor vrije schoolboeken - en als er geld van de burger gebruikt wordt om dit te stimuleren - dan is het zaak om allemaal één licentie te kiezen zodat we onderling op de beste manier materiaal uit kunnen wisselen: de 'Creative Commons Naamsvermelding en Gelijk delen'-licentie. Hierna worden de voor -en nadelen opgesomd.

Inleiding

  • In het verleden heeft de Staat de wettenverzameling van SDU terug moeten kopen, een verzameling die in opdracht van en met geld van de burger aangelegd was: licenties zijn cruciaal om dit soort vervelende kwesties te voorkomen. Als we van vrije schoolboeken een succes willen maken dan moeten we de licenties in één keer goed afhandelen. Er zijn reeds signalen dat dit ook hard nodig is: "Aan deze vrije schoolboeken hangt een Creative Commons-licentie en dus is het in orde". Niets is minder waar want er zijn vele licentievormen binnen de Creative Commons alles behalve vrij materiaal opleveren. Als Nederland gaat voor vrije schoolboeken - en als er geld van de burger gebruikt wordt om dit te stimuleren - dan is het zaak om allemaal één licentie te kiezen zodat we onderling op de beste manier materiaal uit kunnen wisselen: de 'Creative Commons Naamsvermelding en Gelijk delen'-licentie. Hierna worden de voor -en nadelen opgesomd.

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie