Dit is een cache van het artikel "Meer geld nodig voor gratis boeken". Zie http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article709418.ece/Meer_geld_nodig_voor_gratis_boeken. Indien de link niet meer werkt kan onderstaande tekst geraadpleegd worden omdat die gebruikt is bij communicatie met de minister.
Meer geld nodig voor gratis boeken
Scholen: 308 euro per leerling is te weinig / Vrees voor verouderde lesmethoden
Harriët Salm, redactie onderwijs
Scholen vinden dat het kabinet te weinig geld uittrekt voor gratis schoolboeken. Daarmee loopt de kwaliteit van het onderwijs gevaar.
Het bedrag dat de overheid reserveert voor gratis schoolboeken in het voortgezet onderwijs – 308 euro per leerling – is te laag, zegt een kleine meerderheid van de scholen (53 procent). Vooral veel zelfstandige gymnasia (87 procent) en grote scholengemeenschappen met meer dan 900 leerlingen (66 procent) stellen dat de huidige boekenpakketten duurder zijn. 9 procent van de scholen meldt daarentegen minder nodig te hebben, waardoor ze straks geld overhouden.
Het is nog onduidelijk wanneer de schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis worden. Het staat in het regeerakkoord, maar het kabinet heeft aangegeven dat het op zijn vroegst in 2008 wordt ingevoerd. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Plasterk (onderwijs) alsnog probeert volgend schooljaar alvast de boeken in de onderbouw gratis te maken.
Tot nog toe kiezen scholen de leermiddelen uit en laten die door de ouders kopen. Straks krijgen scholen extra geld waarmee ze zelf de boeken kunnen aanschaffen. De overheid onderzocht in 2005 hoeveel gemiddeld aan boeken per leerling is uitgegeven en baseert daarop het bedrag van 308 euro per leerling.
De GEU, de branchevereniging van de educatieve uitgeverijen, heeft nu laten onderzoeken of schoolmanagers met het extra geld uitkomen en hoe ze er mee om zullen gaan. De uitgeverijen voelen zich door het onderzoek gesterkt in hun mening dat de overheid minimaal tussen de 350 en 400 euro per leerling moet rekenen voor gratis lesmateriaal, zegt bestuurslid Stephan de Valk.
„Het ministerie moet nog eens heel goed nagaan wat precies nodig is om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken”, stelt De Valk. „Wil je hoogwaardig onderwijs, dan heb je hoogwaardige leermiddelen nodig.”
Die leermiddelen worden steeds duurder, stelt hij. Zo neemt bijvoorbeeld de vraag naar digitale leermiddelen sterk toe. De ontwikkeling daarvan is kostbaar.
Veel schoolleiders (40 procent) verwachten straks langer met een lesmethode te doen. De Valk vreest dat scholen met verouderde lesmethodes gaan werken. „Dat heb je in het basisonderwijs ook gezien, daar zijn boeken die nog met guldens rekenen. Dat kan niet de bedoeling van de overheid zijn.”