Verschillen voor "Vergadering 2008 September"

Verschillen tussen versies 5 en 17 (omvat 12 versies)
Versie 5 sinds 2008-08-27 21:43:08
Grootte: 490
Auteur: 535635A4
Commentaar:
Versie 17 sinds 2008-09-03 15:48:00
Grootte: 2596
Auteur: 535635A4
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 3: Regel 3:
Handige locatie: Amsterdam  * Handige locatie: Amsterdam, Café Wildschut, Roelof Hartplein 1-3, 1071 TR Amsterdam, Netherlands - 020 6768220‎
 * 11 september om 10.00 uur
[[TableOfContents([maxdepth])]]
Regel 5: Regel 7:
Handige datum: voor 11 september ----
== Agenda ==
Regel 7: Regel 10:
Agenda:
Inventarisatie welke activiteiten (en dus kwaliteiten in een team) nodig zijn voor het bereiken van ons doel.
- Kennismaking
Regel 10: Regel 12:
- A) Inventarisatie welke activiteiten (en dus kwaliteiten in een team) nodig zijn voor het bereiken van een vrij schoolboek/vrije schoolboeken.
Regel 11: Regel 14:
inhoudelijke kwaliteit in het vak - B) Bespreken geschiedenisboek ter bewerking
Regel 13: Regel 16:
didactische kwaliteit - C) Werkplan/Doelijst
Regel 15: Regel 18:
layout - D) Lobby bij politiek n.a.v. rapport onderwijsraad 'Leermiddelen voor de 21e eeuw' [http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf/leermiddelen_voor_de_21e_eeuw.pdf]
Regel 17: Regel 20:
illustraties - E) Digitale pioniers
- F) Volgende vergadering
Regel 19: Regel 23:
server == Eerste inventarisatie (ad A) ==
Regel 21: Regel 25:
pr algemeen  * inhoudelijke kwaliteit in het vak
 * didactische kwaliteit
 * layout
 * illustraties
 * server
 * pr algemeen
 * voorlichting scholen
 * politieke lobby
 * ontwikkeltool op internet
 * open source juridische kennis
 * proefklassen/scholen
Regel 23: Regel 37:
voorlichting scholen == Digitale Pioniers (ad E) ==
De digitale pioniers hebben in de periode 8 september tot 10 oktober een ronde met het thema 'Open'. Dat sluit erg goed aan bij wat wij willen doen. Bij indienen voor 26 september krijgen we feedback op de aanvraag.
Regel 25: Regel 40:
politieke lobby == Ideeen (ongesorteerd)==
- uitzoeken wat de beste strategie is open leermiddelen op de agenda en uiteindelijk in de klas te krijgen.
Regel 27: Regel 43:
ontwikkeltool op internet - pilot-projecten (?)
- gereedschappen (selectie en ontwikkeling, hier kan in internationaal verband het nodige worden gedaan).
Regel 29: Regel 46:
open source juridische kennis - aanschrijven van auteurs van iets verouderde of niet langer gebruikte methodes, of hun rechten mogelijk bij hen liggen, en vragen deze beschikbaar te stellen.
Regel 31: Regel 48:
proefklassen/scholen - bewerken politiek voor dit het concept "open leermiddelen" (als efficiënt, pro-vrije markt, flexibel, etc.)
- bepleiten dat opdrachten voor het ontwikkelen van methoden gescheiden kunnen worden voor opdrachten tot het vermenigvuldigen van dergelijke methoden.
- bepleiten dat materiaal gemaakt met (percentage) publieke middelen in het Publiek Domein thuishoren, of eventueel CC-SA-BY.
- bepleiten dat docenten die in het kader van hun betrekking (ze zijn immers ambtenaar) leermiddelen maken, verplicht moeten worden deze ook vrij te geven, en zeker niet kunnen verkopen aan een commerciële partij (Ik weet niet in hoeverre dit voorkomt, maar veel schrijvers van methoden hebben natuurlijk roots in het onderwijs, en veel onderwijzers maken veel materiaal tijdens het werk).

== Deelnemers ==

 * JoeriOudshoorn
 * WiebeVanDerWorp
 * ArendSchulp
 * StefanDeKonink (tot 11 uur)

Doel is om wat zaken concreet in real life te bespreken.

  • Handige locatie: Amsterdam, Café Wildschut, Roelof Hartplein 1-3, 1071 TR Amsterdam, Netherlands - 020 6768220‎
  • 11 september om 10.00 uur

TableOfContents([maxdepth])


Agenda

- Kennismaking

- A) Inventarisatie welke activiteiten (en dus kwaliteiten in een team) nodig zijn voor het bereiken van een vrij schoolboek/vrije schoolboeken.

- B) Bespreken geschiedenisboek ter bewerking

- C) Werkplan/Doelijst

- D) Lobby bij politiek n.a.v. rapport onderwijsraad 'Leermiddelen voor de 21e eeuw' [http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf/leermiddelen_voor_de_21e_eeuw.pdf]

- E) Digitale pioniers - F) Volgende vergadering

Eerste inventarisatie (ad A)

  • inhoudelijke kwaliteit in het vak
  • didactische kwaliteit
  • layout
  • illustraties
  • server
  • pr algemeen
  • voorlichting scholen
  • politieke lobby
  • ontwikkeltool op internet
  • open source juridische kennis
  • proefklassen/scholen

Digitale Pioniers (ad E)

De digitale pioniers hebben in de periode 8 september tot 10 oktober een ronde met het thema 'Open'. Dat sluit erg goed aan bij wat wij willen doen. Bij indienen voor 26 september krijgen we feedback op de aanvraag.

== Ideeen (ongesorteerd)== - uitzoeken wat de beste strategie is open leermiddelen op de agenda en uiteindelijk in de klas te krijgen.

- pilot-projecten (?) - gereedschappen (selectie en ontwikkeling, hier kan in internationaal verband het nodige worden gedaan).

- aanschrijven van auteurs van iets verouderde of niet langer gebruikte methodes, of hun rechten mogelijk bij hen liggen, en vragen deze beschikbaar te stellen.

- bewerken politiek voor dit het concept "open leermiddelen" (als efficiënt, pro-vrije markt, flexibel, etc.) - bepleiten dat opdrachten voor het ontwikkelen van methoden gescheiden kunnen worden voor opdrachten tot het vermenigvuldigen van dergelijke methoden. - bepleiten dat materiaal gemaakt met (percentage) publieke middelen in het Publiek Domein thuishoren, of eventueel CC-SA-BY. - bepleiten dat docenten die in het kader van hun betrekking (ze zijn immers ambtenaar) leermiddelen maken, verplicht moeten worden deze ook vrij te geven, en zeker niet kunnen verkopen aan een commerciële partij (Ik weet niet in hoeverre dit voorkomt, maar veel schrijvers van methoden hebben natuurlijk roots in het onderwijs, en veel onderwijzers maken veel materiaal tijdens het werk).

Deelnemers

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie