Verschillen voor "Nieuws"

Verschillen tussen versies 21 en 23 (omvat 2 versies)
Versie 21 sinds 2009-05-30 23:33:51
Grootte: 4044
Auteur: localhost
Commentaar: converted to 1.6 markup
Versie 23 sinds 2012-08-29 09:25:16
Grootte: 5990
Commentaar:
Verwijderingen worden op deze manier gemarkeerd. Toevoegingen worden op deze manier gemarkeerd.
Regel 1: Regel 1:
<<TableOfContents([maxdepth])>> Hieronder staan een kroniek met links naar evenementen. Als je wil weten wat er in detail op de site verandert dan kun je ook de bladzijde met '''[[RecentChanges|recente veranderingen]]''' raadplagen. <<TableOfContents()>> Hieronder staan een kroniek met links naar evenementen. Als je wil weten wat er in detail op de site verandert dan kun je ook de bladzijde met '''[[RecentChanges|recente veranderingen]]''' raadplagen.

== 2012-08-28: De commissie ziet het licht? ==
Er is een consultatie van de Europese commissie over "open onderwijs". Zie http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/consult/open_en.htm. Het is zaak om aan te haken om te voorkomen dat het uitgeversgilde een allesoverheersende stem krijgt.

The objective of the consultation is to explore the perceived need for EU action to promote the use of Open Educational Resources (OER) and of Information Communication Technologies (ICT) in education. Interested stakeholders (including organizations, public bodies, citizens) can complete the questionnaire on this consultation http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=OpeningUpEducation.

From the summary document http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/documents/consult/open_en.pdf (PDF):

While OER and the use of ICT in education are high on the agenda of policy makers in the educational sphere, OER and ICT have not yet reached a critical threshold to be fully exploited across all education and training sectors. Several actions have been undertaken over the years by the EU and Member States, but in a fragmented, short-term manner, without prospects for long-term sustainability. A comprehensive initiative at EU level could match the scope, size and complexity of the challenges, and respond to the increasing demand to tap into the potential of OER and ICT to modernize education. Such a strategy could provide a significant push to improve the way educational content is produced, accessed and used to teach, learn or connect with peers.

The consultation period ends 13 November 2012. Following on from the June 2012 UNESCO OER Declaration http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Paris%20OER%20Declaration_01.pdf (PDF), the EU consultation can be a productive vehicle for continuing the exploration of and support for Open Education in Europe and around the world.

Een interessante uitdaging!

Hieronder staan een kroniek met links naar evenementen. Als je wil weten wat er in detail op de site verandert dan kun je ook de bladzijde met recente veranderingen raadplagen.

2012-08-28: De commissie ziet het licht?

Er is een consultatie van de Europese commissie over "open onderwijs". Zie http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/consult/open_en.htm. Het is zaak om aan te haken om te voorkomen dat het uitgeversgilde een allesoverheersende stem krijgt.

The objective of the consultation is to explore the perceived need for EU action to promote the use of Open Educational Resources (OER) and of Information Communication Technologies (ICT) in education. Interested stakeholders (including organizations, public bodies, citizens) can complete the questionnaire on this consultation http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=OpeningUpEducation.

From the summary document http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/documents/consult/open_en.pdf (PDF):

While OER and the use of ICT in education are high on the agenda of policy makers in the educational sphere, OER and ICT have not yet reached a critical threshold to be fully exploited across all education and training sectors. Several actions have been undertaken over the years by the EU and Member States, but in a fragmented, short-term manner, without prospects for long-term sustainability. A comprehensive initiative at EU level could match the scope, size and complexity of the challenges, and respond to the increasing demand to tap into the potential of OER and ICT to modernize education. Such a strategy could provide a significant push to improve the way educational content is produced, accessed and used to teach, learn or connect with peers.

The consultation period ends 13 November 2012. Following on from the June 2012 UNESCO OER Declaration http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Paris%20OER%20Declaration_01.pdf (PDF), the EU consultation can be a productive vehicle for continuing the exploration of and support for Open Education in Europe and around the world.

Een interessante uitdaging!

2009-01-15: Nieuwjaarsreceptie internet- en ICT-gerelateerde organisaties

Op 15 januari 2009 organiseren een aantal internet- en ICT-gerelateerde organisaties samen in Amsterdam een grote gezamenlijke nieuwjaarsreceptie om 2009 feestelijk in te luiden. Deelnemende organisaties zijn: Internet Society Nederland, RIPE NCC, AMS-ix, Terena, Vereniging Open Domein, Accessibility.nl, W3C Benelux, Gridforum.nl, OpenDoc Society, SELF en stichtingen SIDN, NLnet en Vrijschrift. Deze nieuwjaarsbijeenkomst is interessant voor iedereen wiens beroep of passie internet is, of die werkt met toepassingen zoals het World Wide Web en grids. Aanvangstijd is 16.00 uur. Voor meer informatie: http://isoc.nl/activ/2009-nieuwjaar.htm

2008-12-08: En wat vinden leerkrachten van Wikiwijs?

Op de site van BON staat een interessante discussie over Wikiwijs. Leerzaam maar onoverzichtelijk. Daarom is er een bladzijde gemaakt met de punten die boven water kwamen. Zie Wat vinden de leerkrachten van Wikiwijs.

2008-12-06: Vrije schoolboeken en Wikiwijs op Radio 1

Wikiwijs en vrije schoolboeken in het programma Radio Online van Francisco van Jole en Peter de Bie. Zie Wikiwijs en vrije schoolboeken in Radio Online.

2008-12-03: Minister Plasterk introduceert wikiwijs

Er wordt werk gemaakt van iets wat in de buurt komt van vrije schoolboeken. Dat is goed nieuws maar er zijn ook kanttekeningen. Zie Minister Plasterk introduceert wikiwijs.

2008-11-27: Vrije schoolboeken geen onderwerp voor Wikipedia

"Tenminste een van de mensen die meewerken aan Wikipedia, vindt dat het onderwerp van dit artikel niet past in deze encyclopedie." Zie Artikel vrije schoolboeken op Wikipedia.

2008-11-7: Overleg 'Taskforce gratis schoolboeken'

Een oriënterend gesprek met de 'Taskforce gratis schoolboeken' van OCW. Zie Gesprek Taskforce OCW

2008-11-01: Wikimedia Conferentie Nederland 2008

Een lezing over vrije schoolboeken is gepland op de Wikimedia Conferentie Nederland 2008

2008-10-24: Subsidie voor 'pilot vrije schoolboeken' afgewezen

Door de afwijzing van een subsidie van Digitale Pioniers zal de ontwikkeling van het vrije geschiedenisboek geremd worden en vervalt een voorlichtingscampagne voor het onderwijs. Zie verder Pilot vrije schoolboeken.

2008-10-22: Tweede Kamer

Er is een Overleg in de Tweede Kamer gepland op 22 oktober 2008

2008-10-04: Presentatie NLLGG

Zaterdag 4 oktober heeft de NLLGG een Community Dag georganiseerd. Er is een lezing over vrije schoolboeken door Wiebe en hij verzorgt ook de keynote voor die dag. Zie ook de agenda op http://www.nllgg.nl/bijeenkomst_20081004_agenda

2008-10-01: Presentatie in Tweede Kamer

Woensdag 1 oktober wordt er een presentatie gegeven over vrije schoolboeken in de Tweede Kamer voor enkele leden van de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs. Zie Presentatie Tweede Kamer over vrije schoolboeken.

2008-09-13: Vrije schoolboekenlezing op Software Freedom Day 2008

Op zaterdag 13 september vindt in Baarn de aftrap van Software Freedom Day 2008 plaats. Er is ook een lezing over vrije schoolboeken. Zie Vrije schoolboekenlezing op Software Freedom Day 2008.

2008-09-11: Ontmoeting vrije schoolboeken

Vergadering 2008 September.

2008-09-04: Onderwijsraad: "Stimuleer open schoolboeken"

De Onderwijsraad geeft op 3 september de Tweede Kamer advies om vrije (open) schoolboeken te stimuleren. Vrijschrift komt met een reactie en een persbericht.

De inhoud van deze site is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder zowel de GNU Free Documentation License als de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen-licentie